22. 9. 2013

Lesk a bída infopodnikání v Čechách


Určitě jste to také zaznamenali. Už jsou tomu možná 2 roky, co David Kirš přišel s prvním online kurzem emailacademy.cz pár měsíců na to spustil mnohem známější Milionové impérium a vlna se rozjela. Tady vznikl zažitý termín infopodnikání. Jestli vás vlna minula jste šťastlivci, nebo nemáte email.

Infopodnikání v kostce

Něco umíte → natočíte videa → dáte cca tři zdarma, kde lidi navnadíte k nákupu → prodáte jim co nejdráž své vědomosti, rozuměj online kurzu. To celé podpoříte Affiliate marketingem a emaily. 

Milionové impérium nebylo o ničem jiném, jen to David Kirš zabalil do pěkného příběhu o zbohatnutí snadno a rychle. Přihodil pár agresivních marketingových triků, pár praktických rad, jak na to a čeští infopodnikatelé jsou na světě. 

Přiznávám se dobrovolně, do MIO jsem měl přístup. Naštěstí mě stálo něco kolem 1000,- protože jsme se složili se známými, k čemuž David v zásadě vybízel při prodeji.  Ano, ze začátku mě ta myšlenka nadchla. Vlastně nešlo o myšlenku, ale o opravdu skvělé prodejní schopnosti Davida Kirše.

Genialita ďábelského Davida Kirše

Davida lidi buď milujou nebo nesnáší. To je v pořádku, a podobných lidí existuje hromada. V offline světě třeba Zdeněk Pohlreich v online světě Radek Hulán. Budují si “agresivně” osobní značku a tím logicky vznikají tábory příznivců i odpůrců. Někdo podobné lidi označuje za kazatele. Jak trefné. 

Davida osobně neznám, ale považuji ho za extrémně šikovného a dravého podnikatele. Ne protože, vydělal miliony na info-kurzech, to je jen okrajová záležitost. David měl a má produkty, pro které si dokázal vytvořit trh. To je něco, co se povedlo málokomu. To je důvod, proč většina infopodnikatelů nemá šanci výrazně uspět. Chybí jim kontext.

Jak to asi bylo?

David měl SmartEmailing, platformu pro rozesílání hromadných emailů. Velice účinný marketingový nástroj, když víte jak s ním zacházet. Neměl, ale zákazníky a tak vznikla EmailAcademy.cz, online kurz jak díky rozesílání emailů vyděláte balík peněz. V kurzu všem členům nabídl možnost využití SmarEmailingu s nějakou “úžasnout” slevou. První zákazníci byli na světě. Jenže to nestačilo a tak David zapřemýšlel jak získat další a Milionové imperium bylo na světě. S MIO (Milionové Impérium) přišla myšlenka na další monetizaci. Nabídneme SmartEmailing společně s vytvořením prodejního info-webu všem infopodnikatelům. Nabídneme jim design, celého webu, fakturační systém, šablony. Veškeré problémy, které řešil David při tvorbě MIO vyřešil a udělal z nich produkty. Teď je prodává českým infopodnikatelům, které si vytvořil. 

Ono pokud neumíte anglicky,nerozumíte si s Photoshopem, CSS, HTML, Javascriptem, WordPresem nemáte šanci něco podobného dát dohromady. 

Na čem jelo MIO
MIO bylo celé postavené na WordPressu a redesignované šabloně OptimizePress, která stojí kolem 100USD. Ta Wordpress sofistikovaně předělá na prodejní (ždímací) web ve stylu MIO. Pak už stačí hezký design, šikovný CSS kodér s nějakou tou znalostí javascriptu a máte skoro vyhráno. Šikovný PHPkář se taky hodí. 

Potřebujete ještě něco na správu uživatelů a jejich práv. K tomu poslouží plugin WishList Member za dalších 100USD, který je úzce integrovaný s OptimizePress šablonou. Pár hodin klikání, nastavování a jste skoro hotoví. Integrujete zdarma Mailchimp (do 2000 odběratelů), natočíte videa, nahrajete je na Vimeo, omezíte přístup na vaši doménu. Integrujete platební bránu a jedete.  

Kirš Imprérium

David si dokázal v našem malém českém rybníčku vytvořit relativně velký trh, kterému od začátku do konce vládne, řídí ho a prodává mu své produkty. Jeho firma20.cz nabízí řešení pro hromadné rozesílání emailů, fakturace, tvorbu info webů i prodej šablon ve stylu MIO. Vyřešil a prodává to, co pravděpodobně tlačilo jeho s Wordpressem, Optimize Press a WishList Member pluginem. Vzal OptimizePress a okuchal ho na funkční minimum, aby byl použitelný pro českého “běžného uživatele internetu”. Zamával mu před očima červeným praporem v podobě rychle vydělaných statisíců až milionů a dojí ho co to jde. Vytvořil nové produkty a integroval je. Všechny produkty třetích stran odřízl. Chcete použít Davidovu “MIO” šablonu a k tomu zdarma Mailchimp pro rozesílání emailů? Smůla. Buď všechny Kiršovy produkty nebo nic.

Infopodnikatel, dojná kráva

Čeští infopodnikatelé, okouzlení Davidem přehlédli zásadní věc. Většina jich nenabízí nic nového, nemají kontext, nemají za sebou kvalitní produkt/službu jako David. Možná si ani nevšimli, že je Kirš kasíruje mnohem víc mimo online kurzy. 

David vzal léta fungující koncept ze zahraničí a přetvořil ho pro český rybníček. To není nic špatného. Existuje spousty úspěšných projektů převzatých ze zahraničí (např. Skillshare.com / Naucmese.cz). David má koncept, má firmy nabízející produkty/služby, za které se platí měsíčně nemalé peníze. Jen namátkou, o kolik českého infopodnikatele lze vydojit aby vůbec fungoval:
  • SmartEmailing.cz 490 Kč / měsíc
  • MIO šablona-základ s instalací 6990 Kč nebo Profi za 10 990 Kč
  • Integrace platební brány 1990 Kč (Samotná brána u PayU stojí kolem 4000,- které musíte zaplatit)
  • Nastavení nástrojů Platformy Firmy 2.0 – 6 990 Kč
  • Fakturace přes FaPi při 10-100 fakturách za měsíc 375/měsíc.
  • Unikátní grafika webu-profi od 9.668 Kč
  • Affilbox.cz (nepatří pod Davidovo impérium) 6000/rok.


Ať už stoji EmailAcademy, MIO a další Davidovi info-produkty cokoli, tady je podle mě největší příjem Kirš Impréria. 

Vytvořit si vlastní trh, ještě ho za to skásnout a pak znovu pořádně podojit, to se povede málokomu. Thumbs up. Vážně.

Agresivní marketing

Největší problém se všemi infopodnikatelskými weby vidím v agresivitě marketingové strategie. V celém konceptu přes squeeze stránky, ždímete lidi a prodáváte jim naději.

Kupte si naději

Naději, že koupí kurzů zjistíte jak vydělat hromadu peněz, být šťastný, sebevědomý, krásný a nevím co ještě. Asi se najde pár jedinců co vydělají, ale je tu obrovský odpad jako u MLM. Odpad, na kterém chce infopodnikatel vydělat. Stává se pomalu a jistě obchodníkem s teplou vodu. Nic víc, nic míň. Nefunguje Win/Win. Nemůže fungovat z podstaty konceptu a použitého marketingu. To mi vadí. Chápu, že nějaký odpad bude vždy a všude, nejen v online info-kurzech. Tady je to už za mou osobní hranicí. Vy s tím problém mít nemusíte.

Chcete se stát infopodnikatelem?

Osobně s konceptem online šíření vědomostí nemám problém. Líbí se mi a sám jsem si koupil několik zahraničních kurzů například na lynda.com. Je tu drobný rozdíl. Nabídli mi skutečnou hodnotu za rozumné peníze. Neprodávali mi naději, ale skutečné know-how. Nedělali kolem toho tyátr. Rád si od nich koupím další kurz. Byl to vždy Win/Win. To se nedá říct o předražené naději, kterou prodává většina českých infopodnikatelů. 

Pár osobních rad, pokud se chcete vrhnout do infopodnikání a neskončit jako sebevedoma-zena.cz, která nevydržela tlak internetové komunity, její sebevědomí asi dost utrpělo a kurz zavřela dřív než ho spustila.  

Mějte silné proč

Proč to děláte? Pokud je první odpověď pro peníze, zabalte to. Potřebujete rozumnější důvod. Protože vás to baví? Protože chcete vybudovat skvělou firmu? Protože chcete pomáhat druhým? Protože chcete změnit svět nebo obor?  Najděte si opravdu silné proč. Spekuluju, ale Davidovo proč určitě nebyly peníze.

Přesvědčte se, že nabízíte něco zajímavého

Existuje hromada možností, jak zjistit, zda o vaše znalosti a produkty je nebo není zájem. Blogujte o tématu a sledujte kolik lidí to čte. Vytvoříte si tak loajální komunitu, které můžete následně něco nabídnout. Udělejte si průzkum. Uspořádejte živý kurz na naucmese.cz a sledujte zpětnou vazbu. Něco umět, ještě neznamená, že o to bude zájem, že to umíte prodat. Existují desítky, možná stovky lidí, kteří umí to samé co vy. Buď to dělejte mnohem líp, nebo úplně jinak než ostatní. 

Bylo zábavné sledovat diskusi členů MIO. Většina lidí uměla to samé. Nejčastěji se jednalo o výživové a finanční poradce pod MLM. Všichni měli pocit, že umí něco extra. Všichni uměli to samé. Všichni si bedlivě střežili své know-how aby jim ho náhodou nikdo neukradl. Jestli chcete uspět, buďte nejlepší a odlište se. Být první infopodnikatel ve svém oboru má možná učitou konkurenční výhodu, ale dnes už pravděpodobně první nebudete.

Mějte funkční produkt/službu a kontext

Infopodnikání berte jako podporu svého businessu. David měl nejdřív SmartEmailing a až následně EmailAcademy. Můžete být skvělý modelář, který se rozhodne uspořádat kurz jak lepit, natírat a stavět modely. Existuje ale někdo, kdo by si kromě kurzu koupil i vaše modely? Jestli jo, uživilo by vás to? Kolik by musel model stát? Není rozumnější krabice s nepostavenými modely a vše kolem nich prodávat, kurzem si pak prodej podpořit? Není v tom případě lepší kurz nabídnout zdarma? Vytvořit si loajálního zákazníka, který raději nakoupí u vás, než u konkurence?

Neprodávejte naději

Nikdy! To je podle mě hyenismus. Dostáváte se na úroveň šmejdů z prodejních akcí a obchodníků s teplou vodou co obírají důchodce. Neprodávejte naději! David Kirš se pohybuje hodně na hraně až za hranou. Pro lidi co ho nemusí se stal prodavačem naděje.

Opravdu potřebujete affiliate?


Affiiliate marketing vám může přinést velké zisky, stejně jako zničit celé podnikání. Nabídněte affiliatům tučné zisky a začnou spamovat každého na potkání. Než s něčím podobným začnete, zamyslete se jestli affiliate potřebujete. Pokud se pro něj rozhodnete, dělejte ho chytře.



Neprodávejte za každou cenu

Snažte se o Win/Win, aby byl spokojený zákazník i vy. Výhra na obou stranách vede ke štěstí na obou stranách a zákazník se rád vrátí, až bude znovu potřebovat vaše služby. Rád vás doporučí svým známým. Rozmyslete si jak moc napálíte cenu kurzu a jestli skutečně má takovou hodnotu. Vrátí se k vám za tu cenu zákazník znovu?  

Nedělejte nic, co je vám nepříjemné

Tady není moc o čem. Praktiky, které mi vadí, nebudu sám používat.

Najděte si jiný koncept

Řešení přes Optimize Press, nebo MIO šablony není jediná cesta. Existují další možnosti, jak nabídnout informace online. Pokud máte problém s agresivním marketingem přes squeeze page a emaily zkuste si najít něco jiného. Wordpress pluginů pro pořádání online kurzů existuje víc a nejsou tak agresivní. Google it!

Bude to drahé, počítejte s tím

David se rád ohání frází “Zjednodušte si život díky internetu”. Jasně, internet nám umožnil dostat produkty a služby k lidem, kam by se jinak nedostaly. To není nic převratného. Počítejte s nemalými náklady. Zaplatíte mnohem víc než za vytvoření jednoduché webové prezentace. 

Natočit zajímavý kurz, vás bude stát spousty času. Následuje rozbití prasátka v podobě několika desítek tisíc pro Davida aby vám celý kurz poslepoval a zprovoznil. Další možností je oblíbené “udělej si sám". Bez znalosti Angličtiny nemáte šanci. V každém případě to bude drahé. Co musíte umět, co budete potřebovat?
  • Natočení videa. Jednoduché? Jasně, pokud myslíte, že bude stačit web kamera a vestavěný mikrofon v počítači. V opačném případě potřebujete nahrát externě zvuk přes mikrofon, externě video, celé to poslepovat a sestříhat. Počítejte s investicí minimálně na mikrofon a záznamové zařízení zvuku (cca 2500,-). V lepším případě potřebujete zajistit studiové osvětlení. pořádnou kameru a další blbůstky.
  • Střih videa - nic složitého, ale nějaký skill to chce, už jen pro úvodní znělku, aby to vypadalo.
  • Znělka / logo do videa. Dá se koupit za pár drobných (10-20 USD). Na videohive.net jich jsou tuny, ale počítejte s nutností úpravy v After Effects.
  • Vimeo Plus (10 USD / měsíc) pro nahrání videí v HD kvalitě. Není podmínkou.
  • Hosting a doména - počítejte plus mínus s 1000Kč/rok.
  • Wordpress máte zdarma a musíte se s ním naučit dělat. Je sice blbuvzdorný, ale kdo ho nikdy neviděl, ať počítá s hodinami klikání a zjišťování jak co funguje.
  • Potřebné Wordpress pluginy zdarma nejsou. Zahučíte v nich za cca 200USD  a věnujete nastavování další hodiny času.
  • Sběr kontaktů (emailů) vám do 2000 uživatelů poskytne zdarma MailChimp (max 12,000 rozeslaných emailů / měsíc = 6 email kampaní do měsíce). Pokud limit překročíte, můžete si vytvořit další účet a sbírat kontakty na nový. Budete mít dvě a více databází kontaktů, ale dá se to obhospodařit.
  • PayU - platby kartou, bez kterých se asi neobejdete. Počítejte s cca 4000,- pro PayU, respektive Global Payment - procesora karetních transakcí.
  • Pak vám musí platební bránu někdo integrovat, nebo se o to postaráte sami, jestli umíte programovat.
  • Chcete unikátní vzhled? Staňte se webdesignerem. Znalost Photoshopu nutností.
  • Integrace grafiky - CSS, HTML, Javascript - neumíte? Naučte se. Bude z vás skvělý kodér.
  • Affilliate. Bez toho se infopodnikatel přeci neobejde. V českém prostředí nemáte v zásadě jinou možnost než Affilbox.cz za 6.000 / rok.


Jak vidíte, žádná sranda. Buď necháte celý systém za dost peněz vytvořit profíka, nebo se naučíte několik IT oborů a věnujete tomu desítky hodin času.

Tak co? Je infopodnikání pro vás?

Infopodnikání není žádný zázrak ani spása. Zapomeňte na rychle vydělané peníze. Musíte se snažit, musíte být nejlepší a odlišit se od ostatních. Davidovi se to podařilo za cenu hromady odpůrců. To je život. Kdyby tak netlačil na pilu, neprodával naději, je na tom dneska možná líp. Možná taky ne. To už se nedozvíme. 

V českém prostředí existuje pár kvalitních projektů, které staví na podobném konceptu. Spočítal bych je na prstech jedné ruky a většina z nich nepoužívá agresivní marketingové praktiky jako David. Neprodávají naději. Jejich kurzy jsou otevřené nepřetržitě a nabízí přidanou hodnotu, za “rozumnou cenu”. Klienti se jim vrací. Pochopili koncept a mají kontext. Nabízí Win/Win.  

Stane se z online kurzů alias infopodnikání v ČR něco podobného jako s SEO scénou a seoexperty? Nebo se situace uklidní a vzniknou rozumné projekty, za rozumnou cenu? David zatím dělá vše pro to aby rozšířil své impérium a tlačí na pilu čím dál tím víc. Zase začal prodávat naději. 

(pro pořádek: Davida Kirše osobně neznám, nikdy jsem se s ním ani nikým z jeho týmů nesetkal, nemám na Davida vyhraněný názor, žádný Love/Hate. Neprovozuju infopodnikání, nemám s ním osobní zkušenost. Článek obsahuje i nějaké spekulace, jak to asi bylo. Můžu se mýlit a skutečnost je/byla jiná.)


2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Zajímavý pohled. Infopodnikání se rozjelo i díky Davidu Kiršovi. Myslím si, jak Davida znám osobně, měl silné PROČ. Proto vzbuzoval tak vysoké naděje. Podle mě tomu věřil co sliboval. Problém je troku někde jinde. SW z dílny Davida se budují za pochodu, vznikly v různách týmech. tyto týmy spolu nekomunikují a David nezvládá růst svého Milionového imperia. A je to škoda. To, že tady nevznikly další kvalitní nebo úspěšné produkty kromě možná tří) nen problém Davida, ale těch lidí. Svůj postoj jsme popsal na http://tomasgresek.cz/kvalita-nebo-kvantita-aneb-kdy-vyhasnou-superstar-v-infopodnikani/.
Asi nejlepší produkt byla facemarkacademy.

Zora Zámečníková řekl(a)...

Já tento článek vidím jako takový typicky český pohled na Davida Kirše a jeho aktivity. Obecně jakmile se někdo jeví úspěšný, nebo dokonce je úspěšný, okamžitě má plno kritiků, kteří začnou vypočítávat, jak si na tom namastil/namastila kapsu a jak to dělá špatně a vychytrale. To české počítání cizích příjmů je odpudivé. Namísto toho, aby se podívali, kde je skutečný přínos toho člověka a jeho aktivit. Namísto toho, aby se něco přiučili, aby ocenili cizí schopnosti, hledají jenom to špatné. Domnělé špatné. :-)))

Jsem taky absolventem MIO, taky jsem zaplatila pouze 1000 Kč, a často děkuju Bohu, že s tímhle projektem vůbec David na světlo vyšel. Návzdory závistivcům. Protože mně i mnoha ostatním lidem pomohl se mnohem více orientovat v sobě, v podnikání i v infomarketingu. A nevidím jeho postup vůbec dravý, on prostě PODNIKÁ. Dělá dobře a chytře to, co umí, a dělá to přiměřeně. Bez arogance. Nelze podnikat tiše a nenápadně. :-) Zažila jsem mnohem agresivnější lidi i kampaně.

David chytře pospojoval své znalosti a vyrobil z nich úplně něco nového. A učí další lidi, jak i oni mohou prodávat svou hodnotu, své věci stejně chytře. Neškudlí si své tajemství pro sebe. :-) A že to mnozí nepochopili a vytvářejí špatné Davidovo kopie? I pro mne je to únavné, ale to není jeho vina, co z jeho informací druzí lidé stvoří.

Já oceňuju u Davida nejenom tu opravdu genialitu, s jakou své vědomosti dostal do praxe a nechává si za ně platit. Což je logické a fér! O tom je podnikání!!!! Kolik z těch kritiků umí totéž? :-) Kdyby uměli, nekritizují a nepočítají cizí výdělky. :-) Jejich kritika je stejně jenom úsilí zamaskovat vlastní pocit neschopnosti a závisti, že oni něco takového nezvládli. Že se nechtějí hnout ze svých zaběhaných starých pohodlných kolejí. Které dosluhují. Naštěstí.

Ale taky oceňuju, že konečně někdo začal podnikatele v tom malém českém rybníčku učit sloužit čestně a slušně druhým bez úsilí ihned obrat každého o peníze. Bez ohledu na protislužbu. Čeští lidé včetně podnikatelů mají příliš často problém slušně provozovat služby. Nedávno jsem se vrátila z Čech a byla jsem zděšena z toho, jak si Češi představují "služby" a slušné chování ve službách. Tahle "úroveň" se jinde nepěstuje. Mám na mysli civilizované země. A tak jsem ocenila, že David nastavil tu laťku morálky v podnikání výše. Alespoň někdo. Dělá to čestně, otevřeně, poctivě, na nic si nehraje. Na rozdíl od mnohých. To vidím a oceňuju já. A proto mu jeho výdělky přeju.